Regenerating contemporary city between experimentation and education

  • Laura Ricci 'Sapienza' University of Roma
  • Irene Poli 'Sapienza' University of Roma
Keywords: contemporary city, urban regeneration, public city, workshop, Rome

Abstract

The Paper aims to contribute at the comparison debate between Schools of Architecture, Engineering and Design, through the illustration of an educational experience developed by the Department of Planning, Design and Technology of Architecture, Sapienza University of Rome. The Workshop ‘Redeveloping, regenerating, and transforming the contemporary city. Towards a strategy of integration and of restoring urban and metropolitan balance’ organized with the University of Valladolid and with the Universidad of Castilla-La Mancha, aims to address, in cultural, disciplinary and experimental terms, the theme of role of regeneration strategies in the government processes of the contemporary city.

Author Biographies

Laura Ricci, 'Sapienza' University of Roma

Full Professor in Urban Planning, she is Director of the Department of Planning, Design, Technology of Architecture, Director of the postgraduate School in Natural and Territorial Heritage and of the postgraduate Master Course Natural Capital and Protected Areas.
E-mail: laura.ricci@uniroma1.it

Irene Poli, 'Sapienza' University of Roma

PhD in Urban Recovery and Renewal, she is Postdoctoral Fellowship at the Department of Planning, Design and Technology of Architecture.
E-mail: irene.poli@uniroma1.it

References

Commissione parlamentare d’inchiesta sulle condizioni di sicurezza e sullo stato di degrado delle città e delle loro periferie (2017), Relazione sull’attività svolta.

EU (2016), Urban Agenda for the EU.

EU (2007), State Aid Control and Regeneration of Deprived Urban Areas, Commission Staff Working Document.

Galuzzi, P. and Vitillo, P. (eds) (2008), Rigenerare la città – La perequazione urbanistica come progetto, Maggioli, Rimini.

Gasparrini, C. (2015), In the city on the cities, Babel.

Mariano, C. and Ricci, L. (2018), “La costruzione a rete della Città pubblica – @22Barcelona: a smart neighborhood in a smart city”, in Techne, special issue 01, pp. 121-126.

Oliva, F. and Ricci, L. (2017), “Promuovere la rigenerazione urbana e la riqualificazione del patrimonio costruito”, in Antonini, E. and Tucci, F. (eds), Architettura, Città, Territorio verso la Green Economy, Edizioni Ambiente.

Oliva, F. (2014), “Regeneración urbana – Pasar de la teoria a la practica”, in Ciudad y Territorio Estudios Territoriales, n. 180.

Ricci, L. (2017), “Governare la Città Contemporanea – Riforme e strumenti per la rigenerazione urbana”, in Talia, M. (ed.), Un futuro affidabile per la città – Apertura al cambiamento e rischio accettabile nel governo del territorio, Planum Publisher, Roma-Milano.

Ricci, L. (2014), “Progettare per insegnare a progettare”, in Ricci, L. (ed.), Sperimentare il progetto – Insegnamento e ricerca scientifica nelle scuole di Architettura – Urbanistica Dossier, n. 7.

Ricci, L. (ed.) (2009), Piano locale e ... Nuove regole, nuovi strumenti, nuovi meccanismi attuativi, F. Angeli, Milano.

Ricci, L. and Cappuccitti, A. (2016), “Sperimentazione e progetto urbanistico nelle scuole di Architettura e Ingegneria – Tra didattica e ricerca”, in AU | Urbanistica Informazioni, n. 265.

Sbetti, F. et alii (eds) (2013), Il Governo della città nella contemporaneità – La città come motore di sviluppo – Tema 1: La rigenerazione urbana – Urbanistica Dossier, n. 4.

Talia, M. (ed.) (2016), Un nuovo ciclo di pianificazione tra tattica e strategia, Planum Publisher, Roma-Milano.

Carta di analisi-valutazione: la valutazione
Published
2018-06-30
How to Cite
Ricci, L. and Poli, I. (2018) “Regenerating contemporary city between experimentation and education”, AGATHÓN | International Journal of Architecture, Art and Design, 3(online), pp. 115-122. doi: 10.19229/2464-9309/3162018.
Section
Architecture | Research & Experimentation
Share |